søndag den 29. april 2012

Pedanteri i farvandet

Der er intet som en smule præstationspres, der kan katalysere en god omgang projektion og et gensyn med gamle yndlingsaversioner. Så man for en kort stund kan flytte fokus fra egen formåen. Jeg har prøvet at være voksen omkring det, og ikke smide mine idiosynkrasier i grams på det store internet, men denne her "sitter fast" og måske jeg i virkeligheden bare skulle dele mit overvældende pseudo-vanvid over et vist tekstunivers og komme videre.

Medina. For fanden.

Hvis karriereforvaltning, jeg faktisk har stor respekt for. ”Kun for mig” er uden tvivl en genial popsmasker, der har fået fast plads på min løbeplayliste, og fra tid til anden får mig til at forsøge at danse … mens jeg løber. Og jeg anerkender en vis ide i at bruge gentagelsen i kommunikationsstrategien for at slå et budskab fast. Resten af produktionen giver mig imidlertid mest lyst til at brokkeblogge.

For det er den helt håndgribelige gentagelse, der driver mig til vanvid. Herre Jemini, hvor jeg drømmer om, at nogen gav damen, og dermed resten af Danmarks befolkning, et omkvæd. For en linje bliver ikke til et helt omkvæd, lige meget, hvor mange gange man gentager den! Det bliver bare enerverende. Tillad mig at demonstrere:

Kun for mig, kun for mig – Nu er musikken kun for mig kun for mig
Det er okay, det fungerer! Det er første udspil, og det er sgu fængende!

Velkommen til Medina, Medina, Medina, Medina, Medina, Medina, uuh
Tja, det er sgu en meget klog andensingle i brandingens navn.

For hey for fanden, vi to hører sammen, sammen, sammen, sammen, sammen”.
Gentagelse igen? Okay, der er noget rytmisk offbeatt-agtigt over leveringen, der for så vidt berettiger gentagelsen.

Baby, er du ensom? Jeg håber du er ensom? Baby er du ensom? Jeg håber du er ensom”.
Hmm, så er det, det begynder det at lugte lidt af mgp. Og ikke på kickflipper vildt-måden.

Dig og mig for altid. Dig og mig for altid, du har mit hjerte lige her. Mig og dig for altid, det eneste mine øjne ser. Dig og mig for altid. Hele livet har jeg ventet her. Mig og dig for altid.”
Rebelsk med grammatikken, der. Men er der virkelig ikke andre rimmuligheder i ’dig’ end ’mig’? ’Nej’ f.eks. Eller ’kontrafej’. Eller ’dej’, I dare you!

You left me in the gutter, gutter, gutter, you left me in the gutter, gutter – You left me in the gutter, gutter gutter
Okay, nu bliver jeg altså nødt til at vide, hvem ham fyren er, der har kortsluttet Medina i en sådan grad, at hun ikke alene kører et længerevarende bitterhedstrip, men også helt bogstaveligt kører i samme rille?

Det er synd for dig, Fuck, hvor jeg synes det er synd for dig. For du ændrer dig ikke. Du du du, ændrer dig aldrig!
Den kan jeg så meget godt lide. En hel sang dedikeret til en tolkning af eget tekstunivers. I min bog.

For du har slået op, uuuh, for du har slået op, oooh, for du har slået op ooOOooh
Medina, jeg tror det er for det bedste. Den mand har haft en meget dårlig indflydelse på dig.

Jeg har ikke hørt den her endnu. Jeg tør ikke. Så længe jeg venter, kan jeg stadig tro på et musikalsk vendepunkt.




*og pust ud*

Takker for taletiden. Nu kan jeg kan igen fokusere på mit ambivalente forhold til Rasmus Seebach.


2 kommentarer:

  1. Medina er en stor, stor lyriker. Der er få af hendes tekster, der ikke på et dybere eksistentielt plan berører de helt centrale spørgsmål i et menneskes eksistens.

    Det hænder også at hun i sin mysticisme bliver decideret filosofisk. Tillad mig at citere mesterværket 'Vi To':

    "Jeg har siddet og spildt min tid så ofte før
    På en mand der behandlede mig som penge"

    Hvad i alverden betyder det? At blive behandlet som penge? Er hun blevet sparet op? Sat i banken? Investeret? Brugt? Lånt ud? Mulighederne er utallige!

    Dette lille eksempel burde illustrere hvor dyb Medina egentlig er. Jeg ser frem til flere diskursanalyser fra din hånd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Sofist

      Tak for at udvide min horisont. Efter særligt at have nærlæst 'Vi to' anerkender jeg et tekstligt tilstedevær, der muligvis har været tabt på mig, i kampen med at få omkvædene til at husere andre steder end i mit hoved.

      Jeg vil uden tvivl foretage en nærlæsning ved lejlighed.

      Slet